Drobečková navigace

Jak se zachovat v případě uvíznutí mezi železničními závorami

Dvacátý čtvrtý leden roku 2024 se zapsal do černé kroniky železniční dopravy, v časných ranních hodinách došlo k zaklínění kamionu a následnému nárazu vlaku třídy InterCity. Nehoda si vyžádala jeden lidský život..Co v takovém případě dělat?

Zpět

Co dělat v případě, že se zaseknu na přejezdu?


Od uzavření závor máte v průměru 15 s do příjezdu vlaku. Nečekejte proto na nic, nepanikařte a ihned konejte.

Můžete buď:

  • Nadzdvihnout závory - pouze spolujezdec, řidič by se nemusel stihnout vrátit a odjet.
  • Podjet závoru - závora se o auto sama nadzdvihne
  • Prolomit závoru - pokud je vozidlo vyšší a závoru nenadzdvihne, tak ji prolomte. Stačí do ní pomalu najet a nezastavovat. Závory jsou k tomu stavěné a významně nepoškodí vozidlo - na rozdíl od rozjetého vlaku.

Pokud není vozidlo schopné odjet, okamžitě zavolejte na tísňovou linku 112 a nahlašte číslo přejezdu -  najdete ho na zadní straně výstražníku.

Co dělat, když je vlak slyšet nebo vidět?

Běžte bezpečně podél trati naproti vlaku, upozorněte strojvedoucího na nebezpečí krouživými pohyby celou rukou - v ideálním případě kroužit svítilnou nebo improvizovaně např. výstražnou reflexní vestou z povinné výbavy vozidla.

Co na to říká zákon?

§ 28

  1. Před železničním přejezdem si musí řidič počínat zvlášť opatrně, zejména se přesvědčit, zda může železniční přejezd bezpečně přejet.
  2. Vozidla se před železničním přejezdem řadí za sebou v pořadí, ve kterém přijela. Nejde-li o souběžnou jízdu nebo o jízdu podle § 12 odst. 2, smějí vozidla přejíždět přes železniční přejezd jen v jednom jízdním proudu.
  3. Ve vzdálenosti 50 m před železničním přejezdem a při jeho přejíždění smí řidič jet rychlostí nejvýše 30 km/h. Svítí-li přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení, smí 50 m před železničním přejezdem a při jeho přejíždění jet rychlostí nejvýše 50 km/h. Při přejíždění železničního přejezdu nesmí řidič zbytečně prodlužovat dobu jeho přejíždění.
  4. Dojde-li k zastavení vozidla na železničním přejezdu, musí jeho řidič odstranit vozidlo mimo železniční trať,17) a nemůže-li tak učinit, musí neprodleně učinit vše, aby řidiči kolejových vozidel byli před nebezpečím včas varováni.
  5. Před železničním přejezdem, u kterého je umístěna dopravní značka „Stůj, dej přednost v jízdě!“, musí řidič zastavit vozidlo na takovém místě, odkud má náležitý rozhled na trať.

§ 29

  1. Řidič nesmí vjíždět na železniční přejezd,
    1. je-li dávána výstraha dvěma červenými střídavě přerušovanými světly signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení,
    2. je-li dávána výstraha přerušovaným zvukem houkačky nebo zvonku přejezdového zabezpečovacího zařízení,
    3. sklápějí-li se, jsou-li sklopeny nebo zdvihají-li se závory,
    4. je-li již vidět nebo slyšet přijíždějící vlak nebo jiné drážní vozidlo nebo je-li slyšet jeho houkání nebo pískání; toto neplatí, svítí-li přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení,
    5. dává-li znamení k zastavení vozidla zaměstnanec dráhy kroužením červeným nebo žlutým praporkem a za snížené viditelnosti kroužením červeným světlem,
    6. nedovoluje-li situace za železničním přejezdem jeho bezpečné přejetí a pokračování v jízdě.
  2. V případech uvedených v odstavci 1 písm. a), b) a c) smí řidič vjíždět na železniční přejezd pouze tehdy, jestliže před železničním přejezdem dostal od pověřeného zaměstnance provozovatele dráhy k jízdě přes železniční přejezd ústní souhlas. V tomto případě je řidič povinen řídit se při jízdě přes železniční přejezd pokyny pověřeného zaměstnance provozovatele dráhy. Pověřený zaměstnanec provozovatele dráhy je povinen se na požádání řidiče prokázat platným pověřením provozovatele dráhy.

Zpět

Další zprávy: odborné rady